Persepsi Mahasiswa Terhadap Kredibilitas Dosen Dan Daya Tarik Dosen

Agustinus - Rustanta

Abstract


Not all people are able to be good educators. A person who wants to be an educator or a lecturer must have pedagogic skills and be an expert on his field. He/she must be credible and attractive as she/he will be a role model for his/her students. From the point of view of communication, she/he should be able to deliver his/her subjects to students. He/she should have skilss of ethoes, pathoes, and logoes as Aristotle said. He/she should be a good public speaker for his/her students. This research is to see if there is a positive effect between credibility and attractiveness to student motivation to learn. It is a quantitative research in which the researcher is trying to achieve a comprehesive description about the effect of credibility and attractiveness to the students motivation. It shows that there a posititive and significant effect on the credibility (1.9%) and attractiveness (11.6%) to students motivation. His/her  charisma  has the very positive and significant effects to motivation

Tidak semua dosen layak dan pantas menjadi dosen. Ia harus tidak hanya menguasai keterampilan mengajar namun ia juga harus mejadi pakar di bidangnya. Ia harus credible sehingga ia dapat menjadi role model bagi para mahasiswanya. Karena perannya sebagai role model, syarat menjadi dosen makin lama makin sulit. Dari sisi komunikasi, ia harus mampu menyampaikan isi mata kuliah dengan baik. Aristoteles menyebutnya sebagai kemampuan beretorika dengan konsep etos, patos dan logos. Ia tidak hanya pakar dibidangnya namun juga harus menarik dalam bertutur kata terutama dalam membawakan mata kuliah di depan para mahasiswanya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah kredibiliyas dosen dan daya tarik dosen mampu memberikan dampak positif kepada mahasiswanya. Menggunakan pendekatan kuantitatif, peneliti ingin mencoba mendapatkan gambaran secara umum mengenai pengaruh variabel kredibilitas dan daya tarik dosen terhadap motivasi mahasiswa untuk belajar. Hasil penelitian menunjukkan bahwa memang benar bahwa kredibilitas dan daya tarik dosen memberikan dampak pada motivasi mahasiswa untuk belajar namun jika diteliti lebih jauh, kredibilitas dosen tidak secara positif dan signifikan berpengaruh pada motivasi mahasiswa (1,9%). Sedangkan variabel daya tarik dosen menyumbang 11,6% terhadap motivasi belajar mahasiswa Tarakanita. Jika diteliti lebih jauh komponen kharisma saja yang secara positif dan signifikan berpengaruh terhadap tinggi rendahnya motivasi belajar mahasiswa


Keywords


Credibility; attractiveness; motivation

References


Ringo Ma & Chuang, Rueying. 2001. Persuasion Strategies of Chinese College Students in Interpersonal Contexts.

Perbawaningsih, Yudi. 2012. Menyoal Elaboration Likelihood Model dan teori Retorika. Jurnal Ilmu Komunikasi Vol. 9, No. 1.

Petty, Richard E & Cacioppo, John T. 1984. Sources Factors and the Elaboration Likelihood Model of Persuasion. Journal of Advances in Consumer Research Vol. 11 page 668-672.

Morissan. 2010. Psikologi Komunikasi. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Rakhmat, Jalaludin. 2009. Psikologi Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Littlejohn, Stephen W & Karen A. Foss. 2009. Theories of Human Communication. (9th ed.) (Hamdan, Mohammad Yusuf. Terj.) Jakarta : Salemba Humanika.

Cialdini, Robert. 2001. Harnessing the Science of Persuasion. Harvard Business School Publishing Corporation.

Hutagalung, Inge. 2015. Teori-Teori Komunikasi dalam Pengaruh Psikologi. Jakarta: Indeks.

Ma, Ringo, Chuang, Rueyling. 2001. Persuasion Strategies of Chinese College Students in International Contexts. Southern Communication Journal. Vol. 66 No. 4 page 267-278.

Littlejohn, Stephen W and Foss, Karen A. 2009. Theories of Human Communication. 9th Edition. Jakarta: Salemba Humanika.

Perloff, Richard M. 2010. The Dynamics of Persuasion: communication and attitudes in the 21st century. 4th Edition. The Taylor & Francis, E-Library.

Cialdini, Robert. 2001. Harnessing the Science of Persuasion. Harvard Business School Publishing Corporation.

Devito, Joseph A. 2007. The Interpersonal Communication Book. 11th Edition. Pearson Education, Inc. Devito, Joseph A. Komunikasi Antarmanusia. Edisi 5. Karisma Publishing Group.

Di Blasio, Paola, Milani, Luca. 2008. Computer-mediated Communication and Persuasion: peripheral vs Central Route to Opinion Shift. Computer in Human Behavior Journal. Vol. 24 page 798-815.

Devito, Joseph A. 2011. Komunikasi Antarmanusia. Karisma Publishing Group.

Eisend, Martin. 2006. Source Credibility Dimensions in Marketing Communication-a Generalized Solution. Journal of Empirical Generalizations in Marketing.

Petty, Richard E, Cacioppo, John T. 1984. Source Factors and The Elaboration Likelihood Model of Persuasion. Advances in Consumer Research Vol. 11 page 668-672.

Perbawaningsih, Yudi. 2012. Menyoal Elaboration Likehood Model dan Teori Retorika. Jurnal Ilmu Komunikasi. Vol. 9 No. 1.

Rakhmat, Jalaluddin. 2009. Psikologi Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya




DOI: https://doi.org/10.36914/jikb.v3i2.169

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Jurnal Ilmu Komunikasi dan Bisnis

Publisher: Sekolah Tinggi Ilmu Komunikasi dan Sekretari Tarakanita Copyright