FACEBOOK THE REAL VIRUS: MEDIA SOSIAL SEPANJANG MASA

Agustinus Rustanta

Abstract


Abstract: Facebook is a very popular social medium at the moment. It has been existing for years, even it is growing among other social media. Facebook helps user to gather the broken relationship or to build a new relationship or new communication network. It can be a home of memories. Furthermore, facebook at present is helpful in promoting goods or services because it is really fast, easy, and very cheap. Facebook is friendly for children, young adults, adults and the old. It is a qualitative research where data were collected via interview to users of facebook. At the end of this article is presented that facebook is still relevant today since there has been
changing and innovating its technology for users.

Abstrak: Facebook menjadi media sosial paling populer yang masih mampu bertahan dan bahkan berkembang di tengah-tengah gempuran berbagai media sosial saat ini. Facebook tetap menjadi media yang berguna untuk menyatukan kembali, membangun relasi baru, jaringan baru, dan juga menjadi tempat untuk melihat kembali saat saat bersejarah seseorang. Facebook juga dimanfaatkan sebagai media pemasaran yang murah cepat, mudah, dan murah. Facebook masih menjadi sarana membangun jejaring baik anak kecil, remaja, dewasa, bahkan orangorang yang sudah lanjut usia. Data mengenai penggunaan dan pemanfaatan media sosial ini diperoleh melalui wawancara terhadap delapan orang pengguna aktif Facebook. Kesimpulan yang dapat dipetik dari fenomena ini adalah bahwa facebook tetap menjadi media sosial karena Facebook selalu melakukan pembaharuan dan menghadirkan menu-menu baru yang tentunya sangat memanjakan penggunanya.

Keywords


Facebook, Social Media, Social Network

References


Park, Namsu., Kee, Kerk F., & Valenzuela,

Sebastian. 2009. Cyber Psychology &

Behavior Journal. Vol. 12, No. 6. Mary Ann

Liebert, Inc. DOI: 10.1089/cpb.2009.0003

Littlejohn, Stephen W & Karen A. Foss. 2009.

Theories of Human Communication. (9

ed.)

(Hamdan, Mohammad Yusuf. Terj.) Jakarta:

Salemba Humanika.

West, Richard dan Turner, Lynn H. 2007.

Pengantar Teori Komunikasi. Mc Graw Hill

Yang, Chia-chen & Brwon, Bardford B. 2013.

Motives for using Facebook, Patterns of

Facebook activities, and late adolescents’

social adjustment to college. Journal Youth

Adolescence 42:403-416

http://www.bbc.com/indonesia/

majalah/2015/11/151105_majalah_pemakai_

facebook

http://www.kompasiana.com/valentino/

mengapa-masyarakat-indonesia-menyukaifacebook_551b95b2813311d75a9de0b0

http://www.smartbisnis.co.id/content/read/

belajar-bisnis/statistik-pengguna-internetdan-media-sosial-di-indonesia

http://teknologi.news.viva.co.id/news/

read/67129-indonesia-pengguna-facebookke-7-terbesar

http://tekno.kompas.com/

read/2016/01/20/11183557/Orang.Indonesia.

Pakai.Facebook.tetapi.Tak.Merasa.Pakai.

Internet

http://www.statista.com/statistics/304829/

number-of-facebook-users-in-indonesia/

http://www.emarketer.com/Article/FacebookUsers-Indonesia-Have-Highest-MobileUsage-Rate-Worldwide/1011896

http://www.internetworldstats.com/stats3.htm

http://sidomi.com/129447/salip-eropa-asia-

menjadi-benua-dengan-pengguna-facebookterbanyak-di-dunia/

http://teknologi.news.viva.co.id/news/

read/694373-ini-tiga-strategi-facebookkuasai-dunia

http://sport.detik.com/aboutthegame/read/201

/02/11/144636/3139578/317/menguakmaksud-tersembunyi-di-balik-internet-gratisfacebook




DOI: https://doi.org/10.36914/jikb.v2i2.240

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Jurnal Ilmu Komunikasi dan Bisnis

Publisher: Sekolah Tinggi Ilmu Komunikasi dan Sekretari Tarakanita Copyright