POLITISI DAN PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL

Sumartono Mulyo Diharjo

Abstract


It can not be denied, at this time facebook has become a political communication channels in Indonesia. Even facebook has transformed into the strength of the disputed new medium politicians or political communicators in disseminating its existence. Members of house of representatives as actor of political communication has been using or utilizing social media Facebook as a channel of dissemination or information to its constituents.  Based on the fact of the field facebook has helped promote the existence or the existence of a legislative member to the society in the midst of the growing phenomenon of money politics. Through the utilization of facebook use or financial expenditure can be minimized. That is, the facebook are very helpful to promote the presence of members of the legisltatif (both in the period before and after becoming a member of house of representative) to the community, so that the mass media (mainly print) that had become a mainstay in the socialization as replaceable by facebook. Presence of facebook really help a candidate to manage the limitations of funds owned and become a new trend of political communication channel.


Tidak dapat dipungkiri, saat ini facebook telah menjadi saluran komunikasi politik di Indonesia. Bahkan facebook telah menjelma menjadi kekuatan media baru yang diperebutkan para politisi atau komunikator politik dalam mensosialisasikan eksistensinya. Anggota legislatif sebagai pelaku komunikasi politik telah menggunakan atau memanfaatkan media sosial Facebook sebagai sarana sosialisasi atau informasi kepada masyarakat.  Berdasarkan fakta lapangan facebook telah banyak membantu mempromosikan keberadaan atau eksistensi seorang anggota legislatif kepada masyarakat di tengah berkembangnya fenomena money politics atau politik uang. Melalui pemanfaatan facebook pengunaan atau pengeluaran keuangan dapat diminimalisasi. Artinya, media facebook sangat membantu mensosialisasikan keberadaan anggota legisltatif (baik pada masa sebelum maupun setelah menjadi anggota legislatif) kepada masyarakat, sehingga media massa (terutama cetak) yang selama ini menjadi andalan dalam sosialisasi seakan tergantikan oleh facebook. Kehadiran facebook sangat membantu seorang kandidat dalam mengelola keterbatasan dana yang dimiliki dan menjadi trend baru saluran komunikasi politik.


Keywords


facebook; politicians; political communication channel

References


Affan Gaffar, 2000. Politik Indonesia: Transisi Menuju Demokrasi, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Fuchs, C. 2014. Social Media a Critical Introduction, Los Angeles : SAGE Publications Ltd.

-----------. 2008. Internet and Society, Social Theory in The Information Age, Madison Ave, NY : Routledge.

Gane, N & Beer D, 2008. New Media, The Key Concepts, New York : Berg.

Ghony, M. D. dan Almanshur, F. (2012). Metode Penelitian Kualitatif, Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Hine, C. M. (2000). Virtual Ethnography, Thousand Oaks, CA: Sage Publications Ltd. Diakses dari BookFinder Database.

Holmes, David. 2005. Communication Theory Media : Media, Technology and Society, London, Thousand Oaks. New Delh: SAGE Publications.

Kaid, Lynda Lee, 2015. Handbook Penelitian Komunikasi Politik, Bandung: Nusa Media.

Lidya Joyce Sandra, 2013. Political Branding Jokowi Selama Masa Kampanye Gubernur DKI Jakarta 2012 Media Sosial, Jurnal e-Komunikasi Vol. 1. No. 2 Tahun 2013 hal. 276-287 Program Studi Ilmu Komunikasi Universitas Petra Surabaya.

Little John, Stephen W, Karen A Foss, 2014. Teori Komunikasi, Jakarta : Salemba Humanika.

Maria Pilgun, 2015. Political Communication on Facebook : Russian Case, Jurnal Revista Latina de Communication Social, Issue 70 2015.

McQuail, 1987. Teori Komunikasi Massa ed. 2, Jakarta: Erlangga.

Mochtar Pabottinggi, 1993. Komunikasi Politik dan Transformasi Ilmu Politik, Jakarta : Gramedia Pustaka Utama.

Morissan, 2014. Teori Komunikasi, Jakarta : Kencana.

Petty, Richard. E. and John T. Cacioppo. 1996. Attitudes and Persuasion: Classic and Contemporary Approaches. Colorado: Westview Press, Inc.

Ryanita Arrini, 2014. Fenomena Anonimitas dalam Twitter (Studi Analisis Jaringan Komunikasi Politik Dalam Akun Twitter @TM2000Back Pada Pemilihan Umum Presiden 2014, dalam www. academia.edu.

Nasrullah, Rulli, 2015. Media Sosial, Bandung : Simbiosa Rekatama Media.

Roni, Tabroni, 2012, Komunikasi Politik pada Era Multimedia, Bandung : Simbiosa Rekatama Media.

Saldana, Magdalena. 2015. Social Media as a Public Space for Politics : Cross National Comparison of News Consumption and Participation Behavoirs in the United Stated and the United Kongdom, International Journal of Communication, Volume 9.

Schradie, Jen. 2015. Political Ideology, Social Media, and Labor Unions : Using the Internet to Reach the Powerful, Not Mobilize the Powerless, Volume 9.

Segaard, Syne Bock, 2015. Perception of Social Media : A Journal for Voters and Politicians, Volume 36.

Sumarmo dan Didi Suhandi, 1993. Pengantar Studi Komunikasi Politik, Bandung: Orba Shakti.

Umiarso dan Elbadiansyah, 2014. Interaksi Simbolik dari Era Klasik hingga Modern, Jakarta : Rajawali Pers.




DOI: https://doi.org/10.36914/jikb.v5i1.260

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Jurnal Ilmu Komunikasi dan Bisnis

Publisher: Sekolah Tinggi Ilmu Komunikasi dan Sekretari Tarakanita Copyright