Strategi Komunikasi Pemasaran Anjungan Taman Mini Indonesia Indah Sebagai Media Promosi Pariwisata Indonesia

Della Khadijjah Chrishma Anugerah, Mohamad Syahriar Sugandi

Abstract


Tourism as one source of foreign exchange, which makes the need for promotion for Indonesian tourism is increasing. Taman Mini Indonesia Indah as a tourist place that can provide a complete picture of the whole of Indonesia through its pavilions that fully reflect the picture of a province in accordance with the original object or culture. This research uses qualitative research method, Qualitative Research Type in this research is case study research. Case study data were obtained by interviews, observations, and documents. Marketing Communication Strategy implemented by Taman Mini Pavilion aims to introduce, preserve, and develop Indonesian culture where TMII position itself as Show-Window of Indonesian Culture.

Keywords


Marketing Communication Strategy; Tourism Promotion; Regional Pavilion; Taman Mini Indonesia Indah

References


Ahmadi, Rulam. 2014. Metodologi Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Boyd, Happer W, Walker, Orville C, dan Larreche, Jean-Claude. 2000. Manajemen Pemasaran: Suatu pendekatan Strategi Dengan Orientasi Global, Alih Bahasa Iman Nurmawan, Jakarta: Erlangga.

Cangara, Hafied. 2013. Perencanaan dan Strategi Komunikasi. Jakarta: Rajawali Pers.

De Pelsmacker, P., Geuens M., & Van den Bergh J. 2010. Marketing Communications: A European Perspective. 4th edition. NJ: Pearson.

Duncan, T. 2002. IMC: Using Advertising & Promotion to Build Brands. 1th edition. McGraw-Hill.

Efrita, Neni. 2015. Strategi Komunikasi Pengembangan Pemasaran Pariwisata. Padang: Imam Bonjol Press.

Harrison, S. 1995. Public Relations: An Introduction. 1th edition. Routledge.

Keller K. L. & Kotler P. T. 2009. Marketing Management, 13th Ed. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education, Inc.

Kismono, Gugup. 2001. Pengantar Bisnis, Edisi I, Cetakan I. Yogyakarta: BPFE.

Kotler P. T. & Armstrong G. 2010. Principle of Marketing. 13th edition. NJ: Pearson.

Liliweri, Alo. 2011. Komunikasi Serba Ada Serba Makna. Jakarta: Prenada Media Group.

Lupiyoadi, Rambat & Hamdani, A. 2006. Manajemen Pemasaran Jasa. Jakarta: Salemba Empat.

Moleong, Lexy J. 2004. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Rosdakarya.

Mulyana, Deddy. 2013. Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung: Rosdakarya.

Smith P. R. & Zook Z. 2011. Marketing Communications: Integrating offline and online with social medical. 5th edition. Kogan Page.

Sugiarto, Eko. 2015. Menyusun Proposal Penelitian Kualitatif: Skripsi dan Tesis. Yogyakarta: Suaka Media.

Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Swasta, Basu, dan Irawan. 2000. Manajemen Pemasaran Modern, Liberty: Yogyakarta

Wahab, Salah. 1997. Pemasaran Pariwisata. Jakarta: Pradnya Paramita.

Wahab, Salah. 2003. Manajemen Kepariwisataan. Jakarta: Pradnya Paramita.

Yoeti, Oka A. 1995. Pengantar Ilmu Kepariwisataan (Edisi 1). Yogyakarta: Erlangga.

Yoeti, Oka A. 1996. Pemasaran Pariwisata. Bandung: ANGKASA

Yoeti, Oka A. 2002. Perencanaan Strategis Pemasaran Daerah Tujuan Wisata. Jakarta: Pradnya Paramita.

Sumber Online:

Indobisnis. 2017. Pariwisata Peringkat Ke-4 Penyumbang Devisa Nasional. Diambil dari: http://indobisnis.indopos.co.id/read/2017/02/08/86542/Pariwisata-Peringkat-Ke-4-Penyumbang-Devisa-Nasional (diakses pada 24 November 2017)




DOI: https://doi.org/10.36914/jikb.v3i2.63

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Jurnal Ilmu Komunikasi dan Bisnis

Publisher: Sekolah Tinggi Ilmu Komunikasi dan Sekretari Tarakanita Copyright