Pemaknaan Pesan Kesetaraan Gender dalam Femvertising pada Penonton Laki-laki Etnis Betawi

Isti Purwi Tyas Utami, Ina Nurfika Putri

Abstract


Gender equality is still a minority message in the Indonesian advertising industry which tends to be male centric. Femvertising as a form of correction to commodity feminism is still relatively new amid advertising audiences that are strongly influenced by patriarchal culture. In general, femvertising in Indonesia presents women as the main endorsers who carry messages of equality and empowerment. It is rare to find femvertising which displays men in the domestic area and does work that is identical to women's. GoPay, Arisan Mapan and Kecap ABC advertisements are three advertisements that dare to use the slice of life message approach by featuring male endorsers doing domestic work. Advertising messages that portray realities related to gender and roles in the domestic sphere can be interpreted in various ways by advertising audiences in a patriarchal society. One of the ethnic groups closely related to patriarchal culture is the Betawi ethnic group. This study aims to find out how the Betawi ethnic male audience interprets the message of gender equality in femvertising. The study used a constructivist paradigm with qualitative research and reception analysis methods from Stuart Hall. The results of the study involving five Betawi ethnic male informants aged early adulthood and married showed that there were three dominant positions and two negotiation positions. The most influential contextual factor in the meaning of messages is the socialization of family values. The Betawi ethnic factor, which is synonymous with patriarchal traditions, does not affect the acceptance of gender equality messages by informants.

Abstrak

Kesetaraan gender masih menjadi pesan minoritas dalam industri iklan Indonesia yang cenderung male centric. Femvertising sebagai bentuk koreksi terhadap commodity feminism pun masih terhitung baru di tengah khalayak iklan yang kuat dipengaruhi oleh budaya patriarki. Pada umumnya femvertising di Indonesia menampilkan perempuan sebagai endorser utama yang membawa pesan kesetaraan dan pemberdayaan. Jarang didapati femvertising yang menampilkan laki-laki di wilayah domestik dan melakukan pekerjaan yang identik dengan perempuan. Iklan GoPay, Arisan Mapan dan Kecap ABC adalah tiga iklan yang berani menggunakan pendekatan pesan slice of life dengan menampilkan endorser laki-laki yang melakukan pekerjaan domestik. Pesan iklan yang memotret realitas terkait gender dan peran di wilayah domestik dapat dimaknai secara beragam oleh khalayak iklan dalam masyarakat patriarkal. Salah satu kelompok etnis yang lekat dengan budaya patriarkal adalah etnis Betawi. Penelitian ini bertujuan mengetahui bagaimana pemaknaan penonton laki-laki etnis Betawi pada pesan kesetaraan gender dalam femvertising. Penelitian menggunakan paradigma konstruktivis dengan jenis penelitian kualitatif dan metode analisis resepsi dari Stuart Hall. Hasil penelitian yang melibatkan lima informan laki-laki etnis Betawi berusia dewasa awal dan telah menikah menunjukkan terdapat tiga posisi pemaknaan dominan dan dua posisi pemaknaan negosiasi. Faktor kontekstual yang paling berpengaruh dalam pemaknaan adalah sosialiasi nilai-nilai dalam keluarga. Faktor etnis Betawi yang identik dengan tradisi patriarkal tidak memengaruhi penerimaan pesan kesetaraan gender pada informan.

Keywords


Iklan, Femvertising, Kesetaraan Gender, Analisis Resepsi, Stuart Hall

References


Ahyat, I. S. (2015). Dinamika Wanita Betawi pada Abad ke-20. Jurnal Kajian Pendidikan, 5(1), 65–76.

Arka, Y. A. P. (2021). Konsisten Hadirkan Kesetaraan Gender, Gojek Raih Penghargaan UN Women Kategori Reporting & Transparency. Kompas.Com. https://money.kompas.com/read/2021/11/01/120700926/konsisten-hadirkan-kesetaraan-gender-gojek-raih-penghargaan-un-women-kategori

Becker-Harby, E. (2016). The Rise of Femvertising: Authentically Reaching Female Consumers. University of Minnesota Twin Cities.

Blay, Z. (2016). Axe And Dove Parent Company Promises No More Sexist Ads After Bleak Report. HUFFPOST. https://www.huffpost.com/entry/axe-and-dove-parent-company-promises-no-more-sexist-ads_n_576bf003e4b0b489bb0c85c7

Creswell, J. W. (2014). Penelitian Kualitatif & Desain Riset (Ed. 3). Pustaka Pelajar.

Dara, D. R., & Herawati, D. M. (2022). Representasi Cantik Dalam Iklan Video Digital Dove Rambut Aku Kata Aku. Hybrid Advertising Journal: Publication for Advertising Studies, 1(1), 1–17.

Diekman, A. B., & Eagly, A. H. (2000). Stereotypes as dynamic constructs: Women and men of the past, present, and future. Personality and Social Psychology Bulletin, 26(10), 1171–1188. https://doi.org/10.1177/0146167200262001

Elfira, M. (2012). Aktifitas Kaum Perempuan Betawi Dalam Masyarakat Multikultural. Prosiding Seminar Internasional Multikultural & Globalisasi 2012, 33–43.

Farras, B. (2019). Mapan, Startup Arisan Barang yang Dicaplok Gojek. https://www.cnbcindonesia.com/tech/20190115144342-37-50760/mapan-startup-arisan-barang-yang-dicaplok-gojek

Griffin. (2022). A First Look at Communication Theory. Theory Outlines 11th Edition. https://www.afirstlook.com/edition-11/theory-resources/by-type/outline/Narrative-Paradigm#entry19

Hadi, I. P. (2009). Penelitian Khalayak Dalam Perspektif Reception Analysis. Scriptura, 2(1), 1–7. https://doi.org/10.9744/scriptura.2.1.1-7

Hall, S. (2011). "Encoding-Decoding” Dalam Stuart Hall, Dorothy Hobson,Andrew Lowe, dan Paul Willis (eds.). Budaya Media Bahasa: Teks Utama Pencanang Cultural Studies 1972-1979. Terjemahan Saleh Rahmana. Jala Sutra.

Helaluddin, & Wijaya, H. (2019). Analisis Data Kualitatif Sebuah Tinjauan Teori & Praktik (1st ed.). Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.

Indonesia, G. (2018). GO-PAY Indonesia - #kebahagiaankecil. https://www.youtube.com/watch?v=Qwwqr5235hk

Indonesia, P. A. (2019). Kecap ABC Mendukung Kesetaraan di Dapur di Hari Kesetaraan Perempuan.

Indonesia, P. G. (2021). Tingkatkan Kesetaraan Gender, Gojek Jadi Perusahaan Indonesia Pertama yang Wujudkan Misi PBB Akhiri All-Male Panels. https://pressrelease.kontan.co.id/release/tingkatkan-kesetaraan-gender-gojek-jadi-perusahaan-indonesia-pertama-yang-wujudkan-misi-pbb-akhiri-a?page=all

Kumalaningtyas, N., & Sadasri, L. M. (2018). Citra Tubuh Positif Perempuan Dalam Iklan Video Digital (Studi Femvertising Pada Iklan Dove Real Beauty). Diakom : Jurnal Media Dan Komunikasi, 1(2), 62–73. https://doi.org/10.17933/diakom.v1i2.19

Mapan. (2016). Arisan Mapan: Mamah Lagi Meeting. https://www.youtube.com/watch?v=lWnAhT226D4&list=PLsXAJyWlzw_TNb9cgABnMqdS27PPRyDzG&index=3

McQuail, D. (2011). Teori Komunikasi Massa. Salemba Humanika.

Moleong, L. J. (2018). Metodologi penelitian kualitatif (Edisi Revi). PT Remaja Rosdakarya.

Odillia, L. (2020). Representasi Wanita Sebelum Dan Sesudah Gerakan Femvertising Dalam Iklan Perawatan Tubuh. DESKOVI : Art and Design Journal, 3(2), 83. https://doi.org/10.51804/deskovi.v3i2.801

Statt, D. A. (1997). Understanding the Consumer A Psychological Approach (1st ed.). Red Globe Press London. https://doi.org/10.1007/978-1-349-25438-5

Varghese, N., & Kumar, N. (2022). Feminism in advertising: Irony or revolution? A critical review of femvertising. Feminist Media Studies, 22(2), 441–459. https://doi.org/10.1080/14680777.2020.1825510

Xie, Y., Yasin, M. A. I. Bin, Alsagoff, S. A. B. S., & Ang, L. H. (2022). An Overview of Stuart Hall’s Encoding and Decoding Theory with Film Communication. Multicultural Education, 8(1), 190–198. https://doi.org/10.5281/zenodo.5894796




DOI: https://doi.org/10.36914/jikb.v8i2.899

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Ilmu Komunikasi dan Bisnis

Publisher: Sekolah Tinggi Ilmu Komunikasi dan Sekretari Tarakanita Copyright