Efikasi Diri Dosen dalam Menulis Naskah Jurnal
Abstract
Writing a journal for some lecturers is not an easy thing. Journals are the output of research that should be produced by lecturers to fulfill the tridharma obligations of higher education. There are many obstacles or difficulties in writing journals, including lack of confidence or mastery of scientific writing methodologies. The realization of scientific work cannot be separated from the self-efficacy of the lecturers in addition to internal and external motivation. This study aims to determine the obstacles or difficulties in journal writing and their relationship to the role of self-efficacy. The core theories used in this study are the theory of self-efficacy and motivation. The data of this research were obtained from literature study and informal interviews of several lecturers, meanwhile, the method used is descriptive qualitative.
Abstrak
Menulis naskah jurnal bagi sebagian dosen merupakan hal yang tidak mudah. Naskah jurnal merupakan luaran dari penelitian yang seharusnya dihasilkan oleh para dosen untuk memenuhi kewajiban tridharma perguruan tinggi. Banyak hambatan atau kesulitan untuk menulis naskah jurnal, antara lain kurangnya kepercayaan diri atau penguasaan metodologi penulisan karya ilmiah. Terwujudnya karya ilmiah tidak terlepas dari efikasi diri yang dimiliki oleh para dosen selain motivasi internal dan eksternal. Penelitian ini bertujuan mengetahui hambatan atau kesulitan dalam menulis jurnal dan hubungannya dengan peran efikasi diri. Teori yang digunakan dalam penelitian ini adalah teori efikasi diri dan motivasi. Data penelitian ini diperoleh dari studi pustaka dan wawancara informal beberapa dosen, sedangkan, metode yang dipergunakan adalah deskriptif kualitatif.
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Daftar Pustaka
AL-Baddareen, G., Ghaith, S., & Akour, M. (2015). Self-efficacy, achievement goals, and metacognition as predicators of academic motivation. Procedia-S, doi: 10.1016/j.sbspro.2015.04.345.
Alwisol (2009). Psikologi Kepribadian edisi revisi. Malang: UMM Press.
Amir, H. (2016). Korelasi Pengaruh Faktor Efikasi Diri dan Manajemen Diri terhadap Motivasi Berprestasi pada Mahasiswa Pendidikan Kimia Universitas Bengkulu. Manajemen Pendidikan. 4(1), pp. 336--342.
Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American Psychologist, 37(2), 122–-147. https://doi.org/10.1037/0003-066X.37.2.122
Bandura, A. (1994). Self-efficacy, in V.S. Ramachaudran (ed.). Encyclopedia of Human Behavior. New York: Academic Press.
Deniz, M., Avşaroğlu, S., Fidan, Ö. (2006). “An Investigation of the Levels of English Teachers’ Motivating The Students”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (11), 61–73.
Gibson, N. (2018). Therapeutic Photography: Enhancing Self-Esteem, Self-Efficacy and Resilience. United Kingdom: Jessica Kingsley Publishers.
Gage, R. (2015). Why You-re Dumb, Sick, Broke. Surabaya: MIC Publishing.
Imro’atun, S. (2017). Keefektifan layanan konseling kelompok untuk meningkatkan kepercayaan diri siswa sekolah menengah pertama. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 2(2), 50-57.
Ryan, R. M., Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. New York, NY: Guilford.
Salikhova, N. R., Lynch, M. F., & Salikhova, A. B. (2019). The associations between tolerance for ambiguity and internal and external motivation in the scholarly activities of doctoral students. Education and Self Development, 14(4), 39-51.
Santrock, J. W. (2017). Educational Psychology. United Kingdom: McGraw-Hill Education.
Setyawati, R. K. (2020). Syukur sebagai Perwujudan Kualitas Hidup. TarFomedia, 1(2), 57-60.
Setyawati, R. K., & Rustanta, A. (2022). Meningkatkan Keterampilan Menulis Melalui Menulis Opini dan Berita bagi Staf dan Kontributor Majalah. Jurnal Karya untuk Masyarakat (JKuM), 3(1), 58-73.
Suseno, M. N. (2012). Pengaruh Pelatihan Komunikasi Interpersonal Terhadap Efikasi Diri Sebagai Pelatih Pada Mahasiswa. Jakarta Pusat: Kementerian Agama Republik Indonesia.
Schwartz, D. (2015). The magic of thinking big. Simon and Schuster.
Üstün, Ü. D., Kalkavan, A., & Demirel, M. (2016). Investigating free time motivation scores of physical education and faculty of education students according to different variables. The Online Journal of Recreation and Sport, 2(1), 18-26.
Wijayanti, S. H. (2012). Efektivitas Metode Kolaboratif dalam Pembelajaran Menulis. Bahasa dan Seni: Jurnal Bahasa, Sastra, Seni, dan Pengajarannya, 40(2).
DOI: https://doi.org/10.36914/jak.v7i1.768
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Jurnal Administrasi dan Kesekretarisan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Publisher STARKI @copyright